User eXperience) UX) در مورد ایجاد تجربه ای لذت بخش در کاربر، پس از بازدید از سایت است.
برای بهبود UX وب سایت خود، سوالات زیر را از خودتان بپرسید:
۱- قابلیت استفاده
- کاربر برای دستیابی به چه هدفی از محصول من استفاده می کند؟
- عملکرد اصلی برنامه من چیست؟
- می بایست چه کاری انجام دهم تا به این هدف برسم؟
- چگونه می توانم تعداد مراحلی را که کاربر برای دستیابی به هدف خود در برنامه طی می کند، به حداقل برسانم؟
۲- پروفایل کاربری
شما باید بدانید که چه کسانی کاربران شما هستند و می خواهند چه چیزی بدست آورند. بهترین راه برای انجام این کار، ایجاد پروفایل های کاربری برای مخاطبان است.
می توانید با سوالاتی که در پروفایل کاربرانتان در نظر می گیرید، از خواسته ها و تمایلات کاربران آگاهی پیدا کنید و آن ها را برای بهبود طراحی خود، به کار گیرید.
۳- درخواست مجوز
در صورتی که برنامه تلفن همراه شما برای خدمات جی پی اس، ادغام با رسانه های اجتماعی، ایمیل و غیره پیام هشداری را مبنی بر رضایت یا عدم رضایت مخاطب برای او ارسال می کند، اطمینان حاصل کنید که برنامه شما اعلان مجوز را فقط زمانی که کاربر می خواهد از این ویژگی خاص استفاده کند، ارسال می کند، نه هر زمانی که کاربر برنامه را راه اندازی می کند.
۴- انطباق
- آیا المان های برنامه من هماهنگ هستند؟
- آیا برنامه من با نام تجاری من سازگار است؟
- تضاد در طراحی باعث سردرگمی می شود.
- کاربری که در استفاده از محصول شما گیج می شود، کاربری ناراضی است.
- به هماهنگی المان ها فکر کنید، نه فقط از لحاظ ظاهر، بلکه از نظر قابلیت.
۵- سادگی
- آیا می توانم آن را ساده تر کنم؟
- اطمینان حاصل کنید که برنامه شما این قدر ساده است که حتی افراد مسن نیز می توانند آن را درک کنند و از آن استفاده کنند.
- معمولا برنامه هایی که تعداد زیادی دکمه دارند و از رنگ های زیادی در آن ها استفاده شده است، گیج کننده هستند.
نکاتی برای ارتقای UX
- سعی کنید از آموزش های طولانی برای راه اندازی برنامه استفاده نکنید. آموزش هایی که می خواهید به کاربران بدهید، با استفاده از متن های بسیار کوتاه و آسان بدهید.
- بعضی از کارها در تمامی نرم افزارها، نتیجه یکسانی دارند. مثلا حرکت دادن دو انگشت روی صفحه لمسی، برای زوم کردن. سعی کنید این موارد را تغییر ندهید؛ زیرا باعث گیج شدن کاربر می شود.
- پنجره های اخطار یا تأیید را مکرر باز نکنید. درخواست برای تأیید را فقط برای اقدامات مهمی نظیر پاک کردن اطلاعات یا کسر از حساب و … استفاده کنید. پنجره های غیر ضروری و هشدارها جریان را متوقف می کنند و موجب تجربه ناخوشایندی برای کاربر می شوند.
دیدگاه بگذارید