گوگل آنالیتیکس (google analytics) یک سرویس رایگان می باشد که در بررسی ترافیک بازدیدکنندگان، به شما کمک می کند و نحوه تعامل مخاطبان با محتوای وب سایت را نشان می دهد.
اگر وب سایت یا وبلاگی دارید که اطلاعاتی را در خصوص خدمات یا محصولاتتان ارائه می دهد، می بایست بتوانید نحوه تعامل مشتری با محتویات وب سایت خود را درک کنید. گوگل آنالیتیکس به تمامی صفحات وب سایت متصل می شود و از طریق گزارش های مختلف، داده های مهمی را در اختیار شما قرار می دهد.
وقتی که ما در این سرویس ثبت نام می کنیم، در بخش Tracking Code، کدی ارائه می دهد که می بایست آن را در وب سایتمان قرار دهیم.
بدین صورت بعد از مدتی، هر کاربری که وارد وب سایتمان شود، اطلاعات مربوط به آن کاربر، به سرور گوگل آنالیتیکس ارسال می شود. این اطلاعات شامل موارد زیر است:
- کاربر از چه صفحاتی دیدن کرده است
- چه مدت زمانی در هر صفحه مانده است
- از چه طریق وارد وب سایت شده است (از طریق وارد کردن URL یا از طریق سایر موتورهای جستجو)
- …
گزارشات گوگل آنالیتیکس
در نهایت، این اطلاعات به گزارش هایی (Reports) تبدیل می شوند که شامل موارد زیر می شود:
- در بخش REAL-TIME، داده هایی را که در همین لحظه در گوگل آنالیتیکس، در حال ارزیابی است را می بینیم.
- در قسمت AUDIENCE، اطلاعاتی را در مورد کاربران به دست می آوریم. از جمله تعداد کاربران ثبت نام کرده، تعداد کاربران جدید، تعداد صفحاتی که بازدید کرده اند، مدت زمانی که در سایت مانده اند و همچنین در مورد تکنولوژی که کاربر از آن استفاده کرده مثل زبان، کشور، شهر، مرورگر و … اطلاعاتی کسب می کنیم.
- در بخش ACQUISITION، در مورد قسمت هایی که کاربر از آن جا وارد وب سایت ما شده، اطلاعاتی را دریافت می کنیم. (از طریق موتورهای جستجو یا وارد کردن لینک سایت، به صورت مستقیم)
- در قسمت BEHAVIOR، رفتار کاربران را مورد مطالعه قرار می دهیم. این که چه کاربری وارد چه صفحه ای شده و کدام صفحات ما از دید کاربران جذاب تر است، در هر صفحه چه مدت مانده اند و … .
- بخش آخر گزارشات، CONVERSIONS می باشد که بیانگر نرخ تبدیل است. به عنوان مثال آیا رفتار کاربر در جهت اهدافی است که ما تعریف کرده ایم و قرار است به آن برسیم یا خیر.
دیدگاه بگذارید