گوگل ترندز (google trends) ابزاری است که با استفاده از آن می توانیم بررسی کنیم که یک کلمه کلیدی، در بازه های زمانی متفاوت، با چه روندی جستجو شده است.
به عنوان مثال شما می خواهید وارد حوزه جدیدی شوید، می توانید با استفاده از گوگل ترندز، پی ببرید که آیا این حوزه، مورد تقاضای کاربران است یا خیر.
استفاده از گوگل ترندز
برای استفاده از این ابزار، ابتدا وارد سایت google trends می شویم. از دکمه بالا، سمت راست، کشوری را که می خواهیم مقایسه در آن صورت بگیرد را انتخاب می کنیم.
گوگل ترندز، ابزار مناسبی برای مقایسه کلید واژه های متفاوت است. به عنوان مثال ما در اینجا سه عبارت را مورد مقایسه قرار می دهیم. “کتاب”، “فیلم” و “آهنگ”.
همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید میزان جستجو برای کلمه “فیلم”، بیشتر از دو کلمه دیگر است.
همچنین با استفاده از این ابزار می توانید ببینید که هر کلید واژه در چه شهرهایی بیشترین جستجو را دارد و برای افرادی که می خواهند کسب و کار خاصی را در شهری راه اندازی کنند، با استفاده از این ابزار می توانند دریابند که آیا واژه مورد نظرشان در آن شهر مورد توجه است یا خیر.
google trends امکان مشاهده پرس و جوهای مرتبط با کلید واژه را در اختیار شما قرار می دهد. به عنوان مثال در شکل زیر مشاهده می کنید که اولین جستجوی مرتبط با کلید واژه “کتاب”، “نمایشگاه کتاب تهران ۹۷” است.
با بردن نشانگر ماوس روی نقشه ایران می توانید ببینید که نسبت جستجوی شهرهای مختلف، برای یک کلید واژه چه عددی است.
رقمی که گوگل ترندز برای مقایسه دو کلید واژه در اختیار ما قرار می دهد، تعداد جستجو نیست، بلکه “نسبت” بین جستجو های انجام گرفته است.
برای افرادی که خواهان این هستند که کسب و کار اینترنتی داشته باشند یا سایت خود را در کلید واژه های خاص، به رتبه بهتری برسانند، استفاده از این ابزار، بسیار سودمند می باشد.
دیدگاه بگذارید